Namasté

 

 

 

15. blad udgivet af  ”Venner af Samanwaya Ashram

 

 

September 2005

 

 

 

 


Indholdsfortegnelse

 

Redaktørerne har ordet 5

Kriminalitet og fattigdom i Danmark. 6

Referat af generalforsamling i Venner af Samanwaya Ashram 4. juni 2005. 9

Formandens beretning – generalforsamling den 3. juni 2005. 11

Regnskab 2004. 13

Kan barmhjertighed redde verden?. 15

Hjælp søges! 18

 


HUSK AT SENDE ADRESSEÆNDRING TIL OS

 

Vi bruger i bestyrelsen en del tid på at finde medlemmer, som er flyttet og ikke har meldt adresseændring. Vi synes jo stadig at de skal have deres medlemsblad. Det ville derfor spare os noget tid, hvis I husker at sende os jeres nye adresse, når I flytter.

Vi har e-mail adresse på de fleste medlemmer, hvis de sidste har e-mail vil vi gerne have jeres adresse. I nogle tilfælde kan det lette vores information rigtig meget.

Send ny adresse og e-mail adresse til Maja, som står for vores adresseliste: majaebbesen@hotmail.com

 

 

Namasté

Bladet udkommer 3 gange om året, med deadline
 1. dec. , 15. marts og 1. aug.

 

Abonnement:

Som medlem af foreningen ”Venner af Samanwaya Ashram” får du automatisk tilsendt bladet. Medlemskontingentet er på 100 kr. pr. år.

Har du spørgsmål vedr. kontingentet kontakt:

Kasserer:                   Massimo Forti

                                   Nøddevang 3, 1.sal

                                   2770 Kastrup

                                   E-mail: massimo@forti.dk

                                   tlf. 22208970

 

Redaktion:

Namasté modtager meget gerne indlæg fra medlemmerne. Det kan f.eks. være en respons på hvordan opholdet i ashrammen har påvirket ens liv, rejseoplevelser fra andre steder i Indien eller andre spændende lande. Kontakt:

Redaktør:                  Sidsel Holm Sørensen

                                  Mimiersgade 64, 3.mf,

2200 Kbh N

                                  Tlf. 29433545

E-mail: siholso@hotmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 


Redaktørerne har ordet

 

Vi lever endnu!! Selvom der i løbet af året har været meget tvivl om foreningens fremtid, blev det heldigvis besluttet på generalforsamlingen, at vi skulle fortsætte vores arbejde på Samanwaya Ashram evt. under en ny formålsparagraf, der er under udformning. Dog er det sikkert, at to grupper danskere om året stadig skal ned til den lille perle i Bodhgaya og lege, arbejde i marken, købe frugt og mælk og dele knus og kram ud til en masse skønne, indiske unger.

Generalforsamlingen d. 4. juni forgeik i Århus, og det var dejligt at se mange fremmødte, spise indisk mad og dele minder fra ashrammen. Det blev som sagt besluttet at fortsætte udvekslingen med ashrammen, og vi har derfor en ny gruppe klar, der tager på eventyr i slutningen af september. Gruppen består i alt af fem piger, tre af dem Kirstine, Leonora og Sarah tager af sted her i september og resten af gruppen, som består af et venindepar Irene og Nanna tager af sted midt i november. De to sidste kommer lidt senere, idet det passer bedre ind i deres planer om at rejse jorden rundt!

På generalforsamlingen måtte vi sige farvel til et garvet medlem af bestyrelsen; Maria, der igennem de sidste ti år har gjort et stort stykke frivilligt arbejde for foreningen, har nu valgt at trække sig ud af bestyrelsen, men er fortsat medlem af foreningen, og har lovet at fungere som vidensbank. Tak for alle årene, Maria, og vi håber at kunne trække lidt på dine erfaringer i fremtiden.

Samtidig blev Sidsel fra novemberholdet 2003 valgt ind i bestyrelsen, så derfor benytter vi lejligheden her til at sige velkommen til hende.

Desuden kan vi fortælle at Mette Brehm lige nu er på ashrammen. Hun skal studere hindi i Chennai og valgte at tage afsted lidt før semestret begyndte, så hun kunne nå et gensyn med Dwarko, børnene og Bodhgaya. Vi håber at kunne bringe et nyhedsbrev fra hende i næste nummer af Namasté.

Til slut vil vi blot undskylde forsinkelsen af bladet, der absolut ikke skyldes manglende engagement, men snarere de to redaktørers tendens til indisk tempo og strukturering. Nyd det alligevel og skriv gerne til os, hvis I har noget på hjerte, vi kan bringe i næste nummer.

I dette nummer har Louise Thulin-Simonsen og Sidsel Holm bidraget med tankevækkende artikler, som de har samlet inspiration til i deres arbejde som henholdsvis socialrådgiver i kriminalforsorgen og pædagogmedhjælper i en integrations børnehave.

God læselyst!

 

Maja og Sidsel

 

 


Kriminalitet og fattigdom i Danmark

 

Af Louise Thulin Simonsen

 

Da jeg i sin tid, det vil sige i 1999, var i Bodh-Gaya, søgte jeg ind på Den Sociale Højskole i København med henblik på at uddanne mig til interkulturel/international socialrådgiver. Da jeg kom hjem fra Indien, var jeg dog en overgang i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet kunne arbejde som socialrådgiver i Danmark, da jeg helt ærligt anså sociale problemer i Danmark som ”luksus problemer”. Selvfølgelig er sociale problemer relative og levestandarden for et samfunds fattige kan naturligvis ikke sammenlignes. Så jeg besluttede altså at gennemføre uddannelsen, og har de sidste 2 år været ansat ved Kriminalforsorgen i Frihed, hvor jeg arbejder med kriminelle i varetægt, på prøveløsladelse og med betingede domme. Disse mennesker har vidt forskellige baggrunde og sociale problemer, for ikke at tale om forskellige grunde til at have begået kriminalitet. Men en stor del af klientellet er de socialt dårligst stillede og fattigste i samfundet.

 

Men har vi overhovedet fattigdom i Danmark? Ja, for det første er det jo en et spørgsmål om definition af fattigdom. Teoretisk kan man tale om relativ fattigdom i Danmark, hvorimod man i Bihar i høj grad lider under absolut fattigdom. I Danmark er ingen i fare for at dø af sult, og fattigdom er ikke synligt på samme måde som i Indien og andre udviklingslande. Men en del af de danske borgere har ikke mulighed for at deltage i samfundet på lige fod med andre, fordi de ikke har råd eller aldrig har haft ressourcer til eller mulighed for social integration.

Naturligvis skal man ikke glemme, at det danske velfærdsamfund er noget helt særligt, og at det betyder, at mange – og måske de fleste – kan opretholde en rimelig, og set med indiske øjne sikkert luksuriøs, tilværelse. Men for de mest udsatte, som ikke har ressourcer til at kæmpe og gennemskue systemet, fejler det ofte. Blandt andet for kriminelle, der har afsonet en fængselsdom, fejler kontanthjælpssystemet ved løsladelse, hvilket i mange tilfælde ”tvinger” folk ud i ny kriminalitet på grund af fattigdom.

 

Selvfølgelig skal man ikke belønnes for at have afsonet en dom, men skal der være nogen mening med det hele, burde man skabe bedre muligheder for resocialisering, og dermed også en reducering af risikoen for tilbagefald. Virkeligheden er dog en anden! Til trods for at man - hvis man kender sine rettigheder - kan få udbetalt en form for overlevelseshjælp ved løsladelse, bliver mange fanget i en økonomisk situation, som er særdeles uheldig for reetableringen i samfundet, fordi man ikke har været til rådighed for arbejdsmarkedet, og derfor ikke har optjent retten til almindelig kontanthjælp. I et par konkrete tilfælde har jeg oplevet folk, der ikke har fået mad hver dag, og mange løslades til en uholdbar boligsituation, der i løbet af kort tid sender dem på gaden. Det er dyrt at være fattig.

Men de kan vel bare få sig et arbejde!? Ja, nogle af dem, hvis nogen ellers vil ansætte dem med et plettet straffeattest, men lønnen er stadig bagud betalt. Samtidig er ikke alle i stand til at arbejde, og mange er psykisk meget påvirket af afsoningsforløbet.

 

Det ovenfor beskrevne handler om den materielle og håndgribelige fattigdom i Danmark, som ofte fører til kriminalitet, men jeg er næsten sikker på, at Dwarko ville have påpeget den spirituelle fattigdom, som også i mine øjne er en af de væsentligste - om ikke den primære - årsag til kriminalitet i Danmark. Hver gang jeg forsøger at forstå, hvorfor en klient har begået vold, mord, seksuelt overgreb eller andet, kommer jeg som regel frem til, at det bunder i mangel på (næste-)kærlighed, respekt for andre og for sig selv og noget at tro på. Det handler om svigt og mangel på oplevelsen af omsorg, oplevelsen af at være et betydningsfuldt individ og en del af et større hele. Dette er efter min opfattelse ikke bare et individuelt problem for hver enkelt kriminel, men bunder i den manglende spiritualitet i det vestlige samfund generelt, som Dwarko så mange gange har påpeget.

 

Når man taler om straf, kan man diskutere, hvilken effekt frihedsstraf egentlig har på kriminelle. Efter min mening er det sjældent fængselsstraffen i sig selv, der får de indsatte til at afholde sig fra kriminalitet i fremtiden, særligt ikke de yngste. For der er næppe noget mere åndeligt fattigt sted. For debutanter i fængslet handler det om psykisk overlevelse, og alle forsvarsmekanismer træder i kraft. Ingen græder eller angrer særlig længe, for det bliver hurtigt klart, at man har mere brug for hår på brystet end fortrydelsens tårer. I stedet bliver anger til frustration og vrede, der som regel mod ”systemet”, ofte fordi ansvaret for sine handlinger eller for sit liv i det hele taget er for tungt at bære.

Min erfaring er derimod, at det, der får nogen kriminelle til at vælge en anden sti, ofte er kærlighed. Mange formår først at ændre deres liv den dag de indser, at det ikke kun er dem selv, der bøder for deres forbrydelser, men at de sårer og endda risikerer at miste deres familie. Desværre bliver fængslet for andre nærmest et trygt sted at være, fordi de kender dagsordenen, og aldrig har kendt noget mere trygt.

 

Efter min mening tjener frihedsstraf hovedsagligt retsfølelsen, fordi man i vores samfund ikke føler næstekærlighed for forbrydere. Men der hvor vi virkelig fejler, er når socialt arbejde i Danmark er dikteret af økonomiske hensyn frem for menneskelige værdier. Det er min faste overbevisning, at socialt arbejde ville have en lang større effekt og kvalitet, hvis man turde inkorporere nogle værdier i socialt arbejde og tænke lidt mindre på de kortsigtede økonomiske hensyn. Men økonomien vejer tungere, og vi er et politisk korrekt samfund, hvor vi ikke skal presse nogen overbevisninger ned over hovedet på nogen.

I lande som Storbritannien og USA varetager private organisationer en stor del af det sociale arbejde. Og selvom disse lande lider lige så meget af åndelig fattigdom som Danmark, så udføres socialt arbejde i fx kristne organisationer med langt større entusiasme end i det offentlige, og det er mit indtryk, at det har en helt anden effekt og kvalitet.

 

Så har vi fattigdom i Danmark? Det mener jeg, at vi har – på forskellige måder. Den siddende regerings politik gør ikke de materielle forskelle mellem rig og fattig i mindre, hvilket jo kan ændres med en anden politik, men der vil altid være fattige i Danmark. Derfor handler det i mine øjne om værdier i samfundet. Det handler i høj grad om at rumme de socialt udsatte og række dem en hånd, i stedet for at fordømme og udstøde, og med den største alvor at mene, at ”de kan jo bare få sig et arbejde”. Den handler om medmenneskelighed og næstekærlighed, for hvis ikke vi udstødte folk i samfundet, ville der heller ikke være lige så meget kriminalitet og misbrug. I bund og grund handler det om, at vi alle tager et ansvar og viser næstekærlighed – også for dem, der ikke ligner os selv!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Referat af generalforsamling i Venner af Samanwaya Ashram 4. juni 2005

 

1)     Mette blev valgt som dirigent. Maja blev valgt som referent. 

2)     For lige at komme i stemning og få nogle billeder på nethinden lagde vi ud med at se en ny film fra ashrammen, som var lavet i foråret af en inder-amerikaner. Samtidig indtog vi et herligt indisk sammenskudsmåltid; ris og luksus dal med ladyfingers.

3)     Kirstine læste formandens, Louise Thulin-Simonsen, årsberetning på grundet hendes fravær. Formandens beretning blev godkendt. (læs Louises beretning længere inde i bladet).

4)     Massimo Forti, kassereren, gennemgik regnskabet for år 2004 og budgettet for 2005. Disse blev godkendt.

5)     Mette Brehm og Maja Ebbesen ridsede de problemstillinger op som de hjemvendte grupper har haft påpeget og som samlet var hovedårsagerne til at bestyrelsen i januar valgte at sætte udsendelsen af grupper på standby indtil vi på den følgende generalforsamling sammen med medlemmerne kunne drøfte situationen og tage stilling til om foreningen stadig havde et legitimeret grundlag at arbejde ud fra. Flere grupper er kommet hjem med negative/dårlige tilbagemeldinger. Et par stykker skyldtes dog i høj grad den indiske frivillig Nataraj, som ikke længere befinder sig på ashrammen, hvilket betyder at disse problemstillinger heller ikke længere er relevante. Den gruppe, hvis evaluering hovedsagelig kom til at være dråben, var augustholdet 2004.

På baggrund af referatet blev der diskuteret. Mie, netop hjemvendt fra ashrammen med positive tilbagemeldinger, påpegede at deres gode ophold skyldtes tidligere udlandsophold som havde lært dem at komme overens med kulturforandringer samt en udpræget grad af ydmyghed overfor Dwarko og projektet.

Martin foreslog at man laver en bog, hvor alle skriver ”de bedste forberedende ord” som nye grupper kan læse, når de er derude.

Lene Balle foreslår at bestyrelsen sender ”alle de gode råd”, som man hjemme har været igennem, men også glemt igen derude, efter en måned. 

Anja kom med det perspektiv at vi som bestyrelse og forening skulle slippe ansvarsfølelsen overfor gruppernes reaktioner og oplevelser af ophold. Ashrammens energi og stemning skifter op og ned gennem tid og det kan vi ikke gøre noget ved.

Kirstine påpeger at Dwarko skelner mellem grupperne og har fornemmelse for hvem der er hvem, at nogle fungerer bedre end andre og redder ikke alle over en kam.

Efter fælles diskussioner og forskellige indlæg blev det enstemmigt vedtaget at foreningen stadig arbejder videre. 

6)     Kirstine fortæller om de nye udviklings idéer og initiativer i Bodh-Gaya. Flere og flere projekter er ved at skyde op. Dette åbnede for diskussionen om at ændre foreningens formålsparagraffer/vedtægter således at vi med dem i hånden eventuelt kan støtte andre projekter udenfor ashrammen. Det ser ud til at dette snart kunne blive relevant, da alle bygninger i Bagha er repareret og foreningen skal finde andet at bruge sponsorpengene på. I den diskussion faldt snakken igen på Suresh som er presset i Bagha pga. økonomi og manglende opbakning fra ledelsen i Samanwaya.

Jan Holm fortæller om et ”bank projekt” som han gennemførte i en landsby med hjælp fra Suresh. Jan havde sat 5000kr i omløb der – dvs. landsbyboerne skulle låne pengene og betale tilbage med renter når deres eventuelle projekter er blevet succesfulde. Projektet har skabt en særdeles positiv udvikling i den pågældende landsby. Et sådant projekt kunne også være en ide for foreningen.

Ud fra en Gandhiansk ideologi, ville det være relevant at udvide vedtægterne, ud fra princippet om decentralisering. Det vil betyde at foreningens penge kunne blive fordelt på flere Gandhi inspirerede initiativer. 

På baggrund heraf var der på mødet opbakning til at der i forhold til vedtægternes allerede eksisterende formålsparagraffer burde tilføjes teksten: ”...og andre projekter, der er relateret til Samanwaya Ashram”. Således ville §2 stk. 1 fx komme til at lyde: ”Foreningens formål er, gennem sponsorering og organisering af andre bidrag, at støtte Samanwaya Ashram og andre projekter, er er relateret hertil, økonomisk og moralsk ud fra dennes filosofi”. Herudover var der i forhold til vedtægterne også opbakning til at der i §7 stk. 2 skal tilføjes, at hvis foreningen opløses, indkaldes der til en akut generalforsamling, på hvilken den resterende kassebeholdning uddeles.

Da ændringer i vedtægter skal varsles, bliver de nye forslag til ændringer beskrevet i næste invitation til generalforsamling, hvor der efterfølgende vil blive stemt herom.

7)     Valg til bestyrelsen. På valg var: Massimo, Anja og Maria. Massimo og Anja blev genvalgt. Maria modtog ikke genvalg. Sidsel stillede op og blev valgt ind. Suppleant var Marlene, som blev genvalgt.

Revisorerne Per Mortensen og Anne Krog-Andersen blev genvalgt.

      8)   Fastsættelse af kontingent. Bestyrelsen foreslog at det fortsat er   

            100,00 kr. årligt. Dette blev godkendt.

 

 

 

 


Formandens beretning – generalforsamling den 3. juni 2005

 

Som vi alle ved har det været et lidt omtumlet år for foreningen. For et lille års tid siden udtog bestyrelsen august holdet, som kom til at bestå af de 3 ansøgere, der mødte op til samtale - Melanie, Janni og Sofie. Forberedelsen forløb nogenlunde, som den plejer, og holdet drog af sted.

 

Men deres ophold blev desværre ikke nogen succes. Vi har alle kunnet læse om deres frustrationer i ”Namaste”. Til trods for at vi mente, at vi havde forberedt pigerne på, at der er korruption på ashrammen og alt ikke er så idealistisk, som det udgiver sig for at være, kom det altså bag på dem. Så meget at de ikke syntes, at de kunne retfærdiggøre deres ophold, og valgte derfor at forlade ashrammen før planlagt. De mente, at de med deres tilstedeværelse støttede et korrupt projekt, og at foreningens støtte i det hele taget virker tillidsvækkende for andre donorer.

De satte et kraftigt spørgsmålstegn ved foreningens berettigelse, og det gav anledning til diskussion i bestyrelsen. En sund diskussion, som vi som forening efter min mening bør tage med jævne mellemrum.

Heldigvis har både Maja, Kirstine og Sidsel også været i Bodh-Gaya, og vi har haft deres indtryk og oplevelser som input til diskussionen.

 

Til trods for augustholdets dårlige oplevelser, valgte vi i bestyrelsen alligevel at sende novemberholdet af sted, da vi allerede var begyndt at forberede dem. De blev naturligvis gjort bekendt med situationen, og valgte altså at tage chancen. Kirstine var noget af tiden på ashrammen sammen med holdet, som bestod af 2 piger, og det er hendes oplevelse, at de havde et godt ophold.

 

I forbindelse med at vi i bestyrelsen har taget augustholdets tilbagemeldinger op til overvejelse og har diskuteret, hvad foreningens arbejde fremover skal bestå i, har vi besluttet ikke at udtage et nyt hold, før emnet er gennemdiskuteret – ikke kun i bestyrelsen, men også med resten af foreningens medlemmer. Derfor kommer der ikke et hold af sted til august, men personligt håber jeg, at vi kan udtage et hold, som kan komme af sted i løbet af efteråret.

 

Så når man ser tilbage på det forgangne år, så er det denne diskussion om foreningens fremtidige arbejde, der fylder mest. Der er ingen tvivl om, at augustholdet havde ret i mange af deres betragtninger, og for at vores arbejde kan være forsvarligt, bør vi gøre op med os selv, hvordan vi kan støtte ashrammen uden at støtte eller godtage korruptionen.

Men realiteten er, at Indien som så mange andre lande uden for Nordeuropa er korrupt, men det bør i mine øjne ikke afholde os for at forsøge at gøre en forskel for Bihars fattige børn. Dette er ikke nogen ny diskussion i foreningen, men den er blevet meget aktuel, da augustholdene reagerede, som de gjorde.

Desuden har det givet anledning til også at diskutere, om vores arbejde skal udvides, og om vi skal satse på flere eller andre områder. Bestyrelsen har sågar talt om, hvorvidt en ændring af formålsparagraffen vil være aktuel, men det vil vi vide mere om efter diskussionen i dag.

Vi har i bestyrelsen også talt om, om man kunne forberede holdene på en anden og bedre måde, således at augustholdets overraskelse over de faktiske forhold ikke gentager sig, ligesom vi har diskuteret, hvad de udsendte skal have ud af opholdet.

 

Af begivenheder fra Bodh-Gaya kan nævnes, at Mihindra, som nogle af medlemmerne har haft den fornøjelse at kende, desværre er død. Ligesom Kavita havde han dårligt hjerte, og det har været en kamp at få ham under behandling. Det er en sørgelig historie, som desværre endte med, at han døde på hospitalet i Delhi.

 

Som også beskrevet i sidste nummer af ”Namaste” får Bodh-Gaya efter al sandsynlighed et nyt børnehjem. En dansk kvinde ved navn Solveig Grünning er med hjælp fra Jan Holm og nogle lokale i byen ved at få et børnehjem op at stå. Hun har store ambitioner, og vi er spændte på at se, hvordan projektet kommer til at gå. Bestyrelsen har mødt Solveig, og vi håber, at vi kan bruge og lære af hinandens erfaringer.

 

De seneste år har bestyrelsen med fortrydelse måtte konstatere, at der ikke fra medlemmerne er opbakning til de 2 årlige arrangementer, ligesom kun få har bidraget med indlæg til ”Namaste”. Jeg synes, at det er en rigtig kedelig udvikling, særligt i denne tid hvor foreningens fremtid diskuteres. Naturligvis er der ikke nogen krav om at skulle være aktiv i foreningens arbejde, når man vælger at være medlem, men vi er alle sammen en del af foreningen, og det er en skam, hvis kun bestyrelsesmedlemmernes meninger bliver afgørende. At kende medlemmernes mening vil efter min mening kvalificere bestyrelsens arbejde.

 

Jeg beklager mit fravær ved denne generalforsamling. Jeg ville meget gerne deltage i den spændende diskussion, og naturligvis have en hyggelig dag med mange minder. Jeg håber, at I får en rigtig god dag.

 

 

 

Med venlig hilsen

Louise Thulin Simonsen


Regnskab 2004

 

Foreningen kom ud af året med et lille overskud på kr. 1068,-. Det er resultatet, når man ikke medregner sponsor og depositum, som reelt ikke er foreningens penge. Vi havde budgetteret med et underskud på kr. -3.300,- men resultatet blev bedre hovedsageligt pga. flere betalende medlemmer, mindre omkostninger på kørsel og mindre udgifter til kontor (kopiering + porto).

 

I forhold til sidste år har der været flere medlemmer, nemlig 57 (49 i 2003, 64 i 2002 og 56 i 2001)

 

En kort gennemgang af posterne viser at:

·        Kopiering af bladene udgør en stadig større udgift: ca. 1200 kr

·        Udbetaling til kørsel har kun været 1/3 del af det forventede: ca. 900 kr

·        Der er ikke blevet afholdt nogen foredrag: 0,00 kr

·        For at gøre os mere synlige er der blevet produceret en meget flot plakat: ca. 1200 kr

·        Den større kassebeholdning har givet en god renteindtjening: ca. 600 kr

·        Bagha Ashram er blevet istandsat: ca. 6.500 kr

·        Augustholdet forlod ashrammet kort tid efter deres ankomst og anvendte derfor ikke alle de medbragte sponsorpenge: ca. – 4000 kr

 

Det samlede årsresultat viser en bevægelse på ca. 25.000 kr, med en kassebeholdning pr. 31.12.2004 på 35.871,29 kr (heraf er 2.000 kr depositum)

 

 

Budget 2005

 

Budgettet for 2005 er baseret på 60 aktive medlemmer og 13 sponsorer. Foreningen forventes at afslutte året med et mindre underskud på ca. 1.000 kr.

2004 har været et meget specielt år hvor foreningen ikke har haft større udgifter – hvilket har resulteret i den store kassebeholdning.

I 2005 er der budgetteret et større beløb til diverse projekter knyttet til ashrammen (20.000 kr).  Pengenes endelige anvendelse forventes besluttet af bestyrelse efter at have modtaget gode ideer fra de udsendte hold og/eller de mange aktive medlemmer.



Kan barmhjertighed redde verden?

 

Af Sidsel Holm Sørensen

 

Hasan er seks år. Han er en af de store børn i den børnehave, jeg arbejder i. Hans forældre er krigsflygtninge fra Irak.Toturofre måske. Hasan er et meget vredt barn. Han smiler sjældent og ler endnu sjældnere. Hans øjenbryn er altid rynkede i  et sammenbidt, skeptisk udtryk. Hasan stoler ikke på nogen voksne. Han har ingen grund til at have tillid til os. Hasan slår tit de andre børn og kan bedst lide meget aggressive lege. Når han får skæld-ud, er det som om, der går en klap ned for hans bevidsthed, som om han lukker øjnene og venter på, det ubehagelige er overstået, tænker på noget helt andet og registrerer intet af hvad der bliver sagt eller sker omkring ham til han er fri igen –som når man bliver slået af en, man ikke kan gøre modstand imod...

Hasan lader heller ikke til at tage sig af ros. I det hele taget er alt, hvad vi voksne gør tilsyneladende ikke noget, han har tillid til. Hasan græder aldrig. Ikke engang hvis han slår sig rigtig hårdt. Så skal man helst bare lade ham være.

Hasan vil ikke holde de somaliske børn i hånden, når vi skal gå på tur, for de er sorte og ulækre.

 

Idag talte jeg med nogle af de andre børn om forskellig slags mad. De spurgte mig om jeg spiste svinekød og fnes og sagde, det var “haram”. Jeg forklarede dem, at i min religion var det ikke haram, forbudt. Hasan blandede sig. Han fnes ikke. Han kiggede på mig med sit sammenbidte udtryk og vrede øjne og sagde noget, jeg havde meget svært ved at høre som andet end: “Du skal brænde i helvede!”.

Men Hasan er ikke ond. Han er et ødelagt barn.

 

Jeg sidder hjemme i min stue og venter på en af mine venner, der kommer på besøg. Han arbejder for den humanitære organisation, Ibis, der står for kampagnen “Make poverty history” i Danmark. Han er meget ambitiøs og engageret. Han kæmper i sandheden for sagen; der skal lægges pres på G8-landene, så man vha fair-trade, gældeftergivelse og bedre og mere bistand kan hjælpe u-landene ud af fattigdom, helst inden år 2015. Kampagnen er ikke i så høj grad et fundraising projekt, men går, udover indsamling til humanitære projekter i den tredje verden, ud på at oplyse folk om verdens sande tilstand, gøre dem bevidste om at politiske ændringer er nødvendige for at hjælpe de millioner af mennesker, der lever under fattigdomsgrænsen. Gøre dem bevidste om at vi er nød til at hjælpe de svage.

 

Jeg spørger mig selv om kampagnen ændrer på noget. Får vi samlet en masse penge ind kan vi måske bygge nogle skoler eller brønde et sted i Mozambique, og hvis det går rigtig godt vil Bush og Blair måske ændre deres politiske strategier med hensyn til den tredje verden, men lærer vi folk på gaden, der køber det hvide “make poverty history”-armbånd, hvorfor man bør hjælpe de, der er svagere? Viser vi de mennekser, at alle er lige meget værd på trods af race, religion og kultur? Kan man overhovedet “undervise” i den slags værdier? Bliver barmhjertighed og retfærdighed et ideal til forfølgelse for det enkelte menneske, fordi det støtter et u-landsprojekt ved at købe et hvidt armbånd eller melder sig ind i en tilfældig humanitær organisation?

Jeg spørger mig selv, om det er ligemeget af hvilken grund, folk støtter projekter som “Make poverty history”. Om det er ligemeget, om de blot gør det for at rense deres samvittighed. Sålænge fattigdommen udryddes, er det vel lige gyldigt på hvilket grundlag, er det ikke?

Lad os antage at man fik udryddet al verdens fattigdom udelukkende gennem politiske og økonomiske handlinger. Ville verden da være et bedre sted? Hvis al dette skete uden barmhjertighed, ville der da overhovedet være en forskel, og hvor længe ville der gå inden uligheden igen kom ind i verden? På den anden side er den dårlige samvittighed, der sandsynligvis er mange menneskers motivation for at hjælpe andre, måske netop et udtryk for en dybere retfærdighedssans, der lærer os, at vi bør hjælpe hinanden, og måske i virkeligheden ikke ligger så langt fra barmhjertigheden.

Eller måske er det altsammen kun hypoteser, man kan tillade sig at operere med sålænge man ikke selv sulter; bekymrer den sultne mand sig om hvorfor man giver ham mad?

 

Alligevel kan jeg ikke få Hasan ud af mine tanker. Eller rettere  Hasans forældre.

Sålænge, der findes mennesker, der lærer deres børn at andre mennesker, der tilhører en anden religion, kultur eller race, skal brænde op i helvede, så tror jeg ikke på, at vi kan redde noget som helst. Sålænge der findes mennesker, der kan hade eller frygte andre af sådanne årsager, sålænge vil der være krig og ulighed i verden.

Jeg tænker naivt at barmhjertighed skal redde verden, og så ser jeg, hvor svært det er. Ser hvor svag jeg selv er.

Størst af alt ville være om jeg i stedet for at tage til Indien, være politisk aktiv eller sælge hvide “make poverty history”armbånd i den tro at gøre en forskel, kunne hjælpe Hasan.

 

Jeg ser er barn, der ingen fremtid har. Et barn, der i en alder af seks år har mistet sin tro på verden og på de mennesker, der står ham aller nærest. Jeg får medlidenhed, når jeg ser på Hasan og ved, at han om ti år sandsynligvis sidder i ungdomsfængsel eller er sendt et eller andet sted langt væk for at udkæmpe djihad. Jeg får medlidenhed med ham når jeg ser hvor undertrykt, ensom og misbrugt han i virkeligheden er. Men mest af alt får jeg medlidenhed med ham, fordi jeg ved at min medlidenhed, og hele verdens medlidenhed med ham, på et tidspunkt vil være brugt op. Hvis han om ti år er fanget i den skæbne, jeg frygter, vil jeg ikke længere have barmhjertighed, når han siger jeg skal brænde op i helvede. Jeg vil blive bange og vred og stille ham til regnskab for sine ekstreme synspunkter.

Havde jeg i stedet blot kunne lære ham, at alle mennesker er lige meget værd, at tolerance er en dyd og ikke et tegn på svaghed, da havde jeg plantet en værdi i ham og i verden, der ville være langt større end alverdens brønde og skoleprojekter. Da havde jeg vist ham barmhjertighed. Og måske ville han vise samme barmhjertighed overfor andre mennesker.

Dermed ikke sagt at vi ikke skal købe “Make poverty history” armbåndene eller fortsætte vores respektive medlemskaber i diverse humanitære organisationer. Selvfølgelig skal vi det. For det er den realistiske vej til verdens frelse, eller i det mindste til en balance i verden. Men samtidig, tror jeg, vi skal være håbløst naive og TRO på barmhjertigheden, have den som idealet for  vores handlinger og tanker, hvis vi da mener at verden bør frelses...

 

 

 

Navne er ændret pga tavshedspligt..

 


Hjælp søges!

 

I løbet af det næste halve år skal vi have hængt en masse af foreningens fine ”værge plakater” op rundt omkring så vi kan få en masse gode ansøgere til foråret. I den forbindelse ville det være rigtig godt hvis I medlemmer også gav en hånd, så plakaterne ikke kun kommer op i bestyrelsesmedlemmernes nærområder, men i hver en lille flække i Danmark.

Plakaterne må meget gerne komme op på forskellige uddannelsesinstitutioner, biblioteker, i foreninger osv. Og især gerne steder hvor den kunne fange mænds opmærksomhed – vi vil jo så gerne have nogle mænd ned på ashrammenJ 

Hvis I har lyst til at sætte nogle plakater op så send en lille mail til majaebbesen@hotmail.com og skriv jeres adresse og hvor mange plakater I skal bruge så sender vi nogle plakater til jer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bestyrelsen

 

Marlene Petersen                                   Sidsel Holm Sørensen

Dildalvej 7                                              Mimiersgade 64, 3.mf

3650 Ølstykke                                        2200 København N

E-mail: Marlenevasa@hotmail.com    Siholso@hotmail.com

Fax. 47 33 46 01                                      Tlf.  29433545

Tlf. 47 33 56 34                                      

 

Massimo Forti og                                    Anja Schou Jensen

Maja Kirstine Ebbesen                           Tømregade 5, 1.sal

Nøddevang 3, 1.sal                                    2200 København N
2770 Kastrup                                            E-mail: Anjaschou@sol.dk

E-mail: majaebbesen@hotmail.com   Tlf. 35 35 95 30

Tlf. 35 55 66 83                                      

Mob. 51 90 57 09

 

 

Kirstine Alexandersen                         Mette Brehm Jensen

Valkyriegade 25, 2.th                           Indien

2200 København N                               Mettebrehm@hotmail.com

Kir_alexandersen@hotmail.com        

Tlf. 61 78 38 27                                        

                                                                                                                                  

Louise Thulin Simonsen

Louthulin@yahoo.com

Tlf. 28 59 92 30

 

Samanwaya Ashram                                  Foreningens hjemmeside.

Bodh-Gaya                                              www. forti.dk/samanwaya.htm

Dist. Gaya                                               E-mail: samanwaya@forti.dk

PIN 82 42 31

BIHAR

Fax: 0091 631 200 776

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kalenderen

 

29. juli: Mette Brehm tog af sted til Samanwaya

27. sep.: formanden Louise Thulin rejser/flytter til London for

at arbejde på ubestemt tid

29. sep.: tre piger fra det nye hold drager af sted til ashrammen 

(Kirstine, Leonora, Sarah)

14. nov.: resten af holdet, Irene og Nanna, tager af sted

1. dec.: deadline for indsendelse af indlæg til næste Namasté

 

I næste nummer

 

·        Nyhedsbreve fra det nye hold Sarah, Leonora og Kirstine

·        Artikel fra Mette Brehm – med ashram nyt og hvordan det er at bo og læse hindi i Channai

·        Artikel af historiestuderende i praktik på Trankebar i Indien

·        Artikel fra Kirstine som har rejst rundt i USA

 

 

Psstt…har du hørt at...

….. Dorthe Eriksson (nov. 97) har fået en lille velskabt pige som hedder Lilja ……..

…. Kirstine Alexandersen (aug. 2000) er flyttet fra Århus til København for at læse minoritetsstudier – spændende…….

…… Mette Brehm (nov. 2000) har været på ashrammen i to måneder og nu studerer hindi i Channai…..

…. Og at vores formand Louise Thulin-Simonsen er rejst til London for at søge lykken og at hun bliver udenlands mindst et år……